Vore det långsökt att tolka Breiviks first shooter
Weltanschauung som ett uttryck av narcissism? Hans
våldshandling är sannerligen ett manifest mer än hans kompendium
av avskrifter på mer än tusen sidor från olika nationalistiska och fundamentalistiska historietolkningar. Texter
längre än en sida eller tio till tolv teser är inte manifest men
tomma tal. Breivik betecknar ändå ett kulturellt tillstånd idag:
en identitetspolitik grundad i narcissismens frustrerade förintelse
av alteritet, differens och pluralism. Detta delar han kanske vid
närmare efterblick och kanske föga förvånande med Solanas Scummanifestet
som
föredrar
ett våldsgrepp om hatobjektet (mannen), liksom muslimen är det för
Breivik. Är inte därför ett nyvunnet vurm för Scummanifestet
i linje med den cynism och legitim ignorans som konformismen bjuder
på: att konsumera våldsfantasier mot den andre (muslimen, kvinnan,
mannen) men att fördöma våld som handling. Alternativet är att ta
till våld. Och ännu ett alternativ: att inte ta till våld.
Narcissismen handlar om att spegla sig. Breivik speglar sig i en personlig myt.
Hans pseudoariska självporträtt frodas genom uppmärksamhet i medier och ger näring åt
denna spegling. Att den psykiatriska undersökningen inte fann
Breivik mentalt instabil är inte konstigt. I facebooksamhället hör
narcissismen till vardagslivets psykopatologi. Vi kan tala om kommunikationens reducering till ett ”utbyte av nyheter” idag,
vilket redan Heidegger anmärker i Till
tänkandets sak/Zur sache des denkens. Eller,
”nyheter” i form av statusuppdateringar och gillaträffar och
motsvarande, som inte syftar till kommunikation men upprätthåller
en självändamålsenlig, alltså narcissistisk, dynamik och ekonomi
i form av konkurrens mellan ”vänner” om graden av synlighet i
medier. Har inte Breivik förskjutit det virtuella rummet för
representation och extension av identiteter till den fundamentala
synligheten i det mest reala, har inte han verkligen skjutit sin väg
ut i verkligheten?
Narcissismen är ändå ingenting som bör ”botas”. Men samhällsinteraktionen
bör definitivt inte grundas i narcissismen, som i en minimal mening är
en själviskhet, vilket i sin tur inte heller skall förväxlas med egoismen. Analyser av nya kommunikationsstrategier i
vardagen och hur dessa påverkar individen kognitivt och psykosocialt
vore högst önskvärda. Utmaningen ligger i att utforska vem var och
en av oss är inför en annan, hur nära eller långt ifrån jag vill
eller inte vill vara, till och med, och ifrån den andre. Ett steg
ditåt är att beakta Levinas etiksyn i Totality
and Infinity/Totalité et infini tillsammans
med Derridas kritik av denna etik i termer av våld och metafysik i
Writing
and Difference/L'écriture et la différence.
Det
kanske kan sägas att Breiviks handlingar är totalitära. Och att
hans perspektiv också kan tolkas som ett oändlighetsperspektiv vari
han installerar sig själv som en storhet: den Andre.
Oändlighetens tillrop
driver
Breivik mot en självets metafysisk som genomförs med våld. Det
rör sig kanske om en metafysik-etik av det narcissistiska, absoluta och omöjliga jaget i motsats till en
etik
som värnar om den andres bräcklighet, grundad i
Lagen
som lyder ”Du skall icke döda”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar