Gud
och kristendom, från teologi till antropologi
Ervik Cejvan
Kristendom
är värd att försvara men till priset av avslöjandet av dess
perversa kärna, menar Žižek. Žižeks perversionsbegrepp beskriver
mot bakgrund av Lacan en relation inom vilken den moraliska
instansen, till exempel Gud som en fadersfigur, instiftar moralisk
ordning genom amoraliskt handlande. Gud är inte allgod. Guds
handlande är källan till människans erfarenhet av ondska. Jobs bok
i Gamla testamentet handlar precis om detta. Men som Žižek påpekar,
Job är exemplet på en människa som inte accepterar lidande, vad än
han enligt sina teologvänner gjort för att ”förtjäna” det.
Lidandet kommer direkt från Gud och skall inte accepteras!
Gud
är meningsfull i den personliga gudsrelationen. Gud är inte
meningsfullgjord av varken teologi eller ideologi. Det sistnämnda
rör religionens institutionaliserade och politiska verksamhet. En
religiös församling förvaltar sin roll som en maktfaktor i
samhället eller, om den inte är en sådan, värnar om sin
suveränitet som den andre, samhällets normer till trots. I denna
spänning mellan normanpassning och subversion är religionen å ena
sidan konformistiskt fördummande och å andra sidan revolutionär
och förnyande – tills den måste befästa sig som en maktfaktor.
Vart
befinner sig Gud? Frågan är alltså inte om Gud existerar men vart
finner vi Gud, måste Gud finnas för att befinna sig, vara här? Men
”här” är inte överallt eller vart som helst men precis här
och ingen annanstans. Platsen för detta ”här” är personen som
hyser Gud i sin tro, inneboende inom sig, i köttet och ordet. Den
troende bär hoppet inom sig och detta hopp är Gud. Gud finns, om
överhuvudtaget, således i kraft av personlig tro.
Minns
Nietzsches Galning som mitt på dagen tänder en lampa och ropar:
”Jag söker Gud!” Galningen ropar också: ”Gud är död!” Det
vet vi mycket väl. Men det viktigaste Galningen har sagt förbigår
vi helt obemärkt: ”Vi har dödat Gud!” Vi har gjort Gud en
tjänst. Endast när Gud dör blir Gud befriad oket att vara människa
inför Gud. Gud finns inte för en Gud som har blivit människa.
Människan är existentiellt ensam. Guds död är symbolen för
människans vanmakt inför egen dödlighet.
Gud
dör. Som Gud eller som människa eller både och, det vet vi inte.
Men Gud återuppstår. Som människa eller som Gud, det vet vi inte.
Finns Gud levande inom oss? Eller är det den döda gudens eviga
förruttnelse som bebor oss? Det evigt döda ruttnar i evighet. Om
Döden i Guds dödsögonblick befriar Gud från människoskepnaden
eller om Gud endast kastar av sig människodräkten, det vet vi inte.
Vi är alltid nakna under kläderna, säger Bataille. Vad är
Guds nakenhet? Avklädd människodräkten? Är Guds nakenhet Döden?
Nakenheten av en livlös människokropp?
Vi
vet att vi kommer att dö. Men kan vi vara säkra på det? Frågar
Lacan. Gäckande fråga. Förnuftets tvivel inför osäkerheten om
dödens slutgiltighet ingjuter ett hopp om att evigheten kan vara
säkrad just av den inomvärldsliga omöjligheten av en sådan
erfarenhet. Ett hopp som är trons pelare.
Tron
är personlig, intim och erotisk. Den personliga tron kan inte
punkteras av rationell kritik. Därför kan den också mobiliseras
politiskt till subversiva handlingar som några skulle mena ingår i
religionens ”revolutionära” kärna. Trons mening vilar i den
subjektiva erfarenheten av det gudomliga som är en vansinnets
erfarenhet. Den religiösa extasen, epifanin, den mystika njutningen,
inspirationen och besattheten. Vitala delar av den mänskliga
existensen som inte kan uttryckas i språkets ord men väl i köttets
brinnande passion och excessen.
Att
inte acceptera Gud som kräver död i utbyte mot evigt liv. Att inte
acceptera Gud vars kärleksekonomi kräver offer av den andres liv.
Den
ultimata döden. Guds och människans. Återuppståndelsen är inte
Guds men människans eget upprättande inför sin egen varaglömska.
Är
inte kristendom den ultimata nihilismens och gudsförnekelsens
religion? En religion som lämnar människan patetiskt storögd: ”Min
Gud varför har du övergivit mig!” En religion som i sin egen
självdestruktion kallar människan att komma ihåg sin egen
gudomlighet.
Anamnesis.
Apotheosis. Människan har skapat Gud till sin egen avbild.
Kristendom,
vet vi med Feuerbach, kräver en förskjutning från teologi mot
antropologi.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar