måndag 2 september 2013

Teser om ideologikritik, frihet och ekonomi


1. Ideologikritik är möjlig endast i fria samhällen. Fria samhällen är mediasamhällen och frihet är en rättighet/skyldighet ålagd varenda medborgare: att vara en aktiv faktor i marknadskrafternas förändring i syfte att stabilisera marknaden som är den enda garantin av ett samhälles fortbestånd. I den ingår allt från bildning, tradition och - möjlighet till sann förändring; av hur vi lever, av och för produkter som erbjuds oss, och vilka accepteras för att de är i samklang med våra libidinala krav.  

2. Ideologikritiska institutioner som Chomski och Zizek är produkter av det västerländska demokratiska mediasamhället. Det handlar inte om ideologikritikens misslyckande men om dess rätta uttryck och plats i en marknadsstruktur som idag är det enda vitala som ett samhälle vilar på och där medierna agerar som dess regulatorer, på helt demokratiskt vis. Ideologikritiken är helt i enighet med den ideologiska bilden av den intellektuelle som individ som är fri att uttrycka sina tankar. 

3. De sanna framstegen för ett samhälle ligger helt på områden som rör innovation, utveckling och omsättning av produkter. Den demokratiska rättigheten till den fria exponeringen är inte utan betydelse - den medför markörer för marknadskrafter att därefter ställa om strategier av produktplacering.

4. Fria samhällen är mediasamhällen där alla kan säga sin mening. Denna frihet handlar inte längre om politiska förändringar. Politiska förändringar är utopiska och fullkomligt destruktiva. Politik står maktlös vid ett samhälles ekonomiska sammanbrott - och alla samhällssammanbrott ÄR ekonomiska. Det enda politiken lyckas mobilisera i det ekonomiska sammanbrottets efterföljd är fantasier om "nation" och "folk". I bästa fall lyckas man som i Hitlers Tyskland med att få folkretoriken att sammanfalla med en radikal och därtill lyckad ekonomisk revolution.  

5. Måttet på frihet i ett samhälle idag bestäms av köpkraften och att du som konsument kan påverka produkten - inte producenten, för att den är villig att anpassa sig efter dina önskemål och är på så viss det enda sant demokratiskt styrda som i gengäld garanterar stabiliteten som med andra ord kallas frihet och god levnadsstandard. 

6. Representationell demokrati kan alltså inte räknas som en faktor av den enskildes inflyttande över samhället. Tillgång till monetära medel för alla medborgare i samhället garanterar den enskildes frihet och möjlighet att påverka genom konsumtion och val av produkter. 

7. Det är en utopisk tanke att producenter styr våra konsumtionsvanor genom marknadsföring. Vi styr marknadsföringen. Det är när allt kommer omkring bara de stora producenternas marknadsföring som syns - de som lyckas helt enkelt motsvara våra libidinala krav. Det finns förmodligen inte den strategi, hur väl uträknad den är och psykologiskt designad som kan få oss att hålla vid produkten - om den inte lyckas bli precis det vi önskar att den skall vara, kommer vi aldrig att köpa den igen.     
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar